Visuomenės sveikatos specialistės informacija apie ekranų naudojimą

Per pastaruosius dešimtmečius, sparčiai vystantis informacinėms technologijoms, buvimas prie ekranų tampa prieinamas visur – ne tik namuose, bet ir viešose erdvėse ar įstaigose, o taip pat ir darželiuose 🤔
Kviečiame plačiau paskaityti visuomenės sveikatos specialistės Robertos parengtą informaciją, kodėl ekranų naudojimas ikimokyklinio amžiaus vaikams gali būti žalingas 📺📱💻
Ilgesnis mažų vaikų buvimas prie ekranų yra susijęs su įvairiomis fizinės ir psichikos sveikatos problemomis. Reikšmingai didesnei fizinės sveikatos problemų bei elgesio ir emocijų sunkumų raiškai atsirasti svarbi 1-2 val. ir ilgesnė buvimo prie ekranų trukmė. Atitinkamai, didžiausią dėmesį reikia skirti vaikų buvimo prie IT prietaisų trukmės stebėsenai: saugus laikas 1,5-2 metų amžiaus vaikams yra 30 min, 3-5 metų vaikams – 1 val. per dieną.
Kodėl mažiems vaikams nerekomenduojama daug laiko praleisti prie ekranų?
📌 Pirmais keleriais gyvenimo metais, ypatingai iki sulaukiant 3 metų amžiaus, vaikas vystosi itin sparčiai. Tuo metu vaiko mokymosi procesas vyksta aplinkos tyrinėjimo, tėvų stebėjimo ir jų imitavimo būdu. Jeigu šiuo laikotarpiu vaikas per daug laiko praleidžia prie ekranų, jo regėjimo laukas gali susiaurėti, gebėjimas stebėti kasdienes veiklas ir jose dalyvauti – slopti, o visa tai neigiamai veikia bendrą vaiko vystymąsi.
📌 Be to, mažus vaikus, didžiąją laiko dalį praleidžiančius prie ekranų, vėliau gali būti daug sunkiau sudominti žaislais, paskatinti bendrauti, leisti laiką lauke ir tyrinėti aplinkinį pasaulį, o būtent tai puoselėja vaizduotę, kūrybiškumą, ugdo socialinius įgūdžius ir, kaip anksčiau minėta, leidžia išmokti naujų dalykų.
📌 Ankstyvame amžiuje vaikai kalbos mokosi geriausiai tada, kai žaidimų ir kitų užsiėmimų metu bendrauja su suaugusiaisiais. Ne pasyvus iš ekrano sklindančio monologo klausymasis, o gyvo kontakto turėjimas, aktyvus dialogo vystymas ir vienas kito veido išraiškų bei reakcijų matymas – tai, kas tobulina vaikų kalbos ir bendravimo įgūdžius.
📌 Taip pat dažnai analizuojamas ir neigiamas IT poveikis vaikų miego kokybei. Laikas, praleistas prie ekranų, siejamas su ilgesne užmigimo ir trumpesne miego trukme bei miego sutrikimais, nes ekranai skleidžia šviesą, kuri slopina melatonino gamybą, reikalingą sklandžiam miego procesui.
📌 Prie ekranų praleidžiamas laikas gali sukelti ir priklausomybę. Suaugusieji tai suprasdami paprastai geba sąmoningai padėti telefoną ar kitą ekraną turintį prietaisą į šalį, bet to nesuprantantis 2–3 metų vaikas, jeigu jam buvo suteikta prieiga jais naudotis nuo pat kūdikystės, ekranų laiką vertina kaip įprastą veiklą ir nori ja užsiimti vis dažniau.
📌 Taip pat, žiniasklaidoje teigiamai pateikiamos vaikų sveikatai nepalankios praktikos (pvz., greito maisto vartojimas) formuoja vaikų nuostatas ir įpročius fizinei sveikatai nepalankia linkme. Daugiau laiko prie ekranų praleidžiantys vaikai labiau rizikuoja turėti antsvorį, tai siejant su mažesniu šių vaikų fiziniu aktyvumu.
📌 Svarbus ne tik vadinamasis aktyvus vaikų buvimas prie ekranų, tai yra kai jie patys žiūri jiems tinkamo turinio animacinius filmukus, vaizdo įrašus, žaidžia žaidimus, bet ir „foninis“ buvimas prie ekranų, kai IT prietaisais naudojasi kiti šeimos nariai toje pačioje patalpoje ir vaikas bet kada gali stebėti tai, kas vyksta ekrane. Kadangi ankstyvojo amžiaus vaikai dar negeba atsirinkti, kas jiems įdomu, o kas ne, be to, greitai besikeičiantys, ryškūs vaizdai bei garsai prikausto jų dėmesį, kai kurių tyrimų duomenimis, būtent foninis IT naudojimas (pvz., buvimas šalia IT naudojančių ar TV žiūrinčių tėvų) gali turėti netgi daugiau žalos mažų vaikų sveikatai, nei aktyvus.
Rekomendacijos kaip sumažinti neigiamą ekranų poveikį vaikams:
✅ Nenaudokite įjungto TV kaip fono vaiko aplinkoje.
✅ IT prietaisai neturėtų būti naudojami, kai vaiką reikia nuraminti ar užimti.
✅ Turėkite zonas be IT prietaisų vaiko poilsio ir ugdymo aplinkoje.
✅ Valgymo metu nenaudokite jokių IT prietaisų. Rekomenduojama, kad vaikai valgytų drauge su tėvais ir visa šeima nesinaudojant jokiais ekranais.
✅ Įveskite aiškias ir nuoseklias su IT prietaisų naudojimu susijusias taisykles ir laikykitės jų kartu su vaikais. Kadangi vaikai mokosi iš tėvų, svarbu pastebėti kiek ir kaip patys naudojamės IT prietaisais.
✅ Užtikrinkite vaiko saugumą virtualioje erdvėje ir kontroliuokite stebimą per ekranus turinį. Svarbu vaikams aiškinti apie IT prietaisų naudojimo pavojus.
Parengta pagal Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro informaciją bei remiantis E. Baukienė ir R. Jusienė tyrimu „Ikimokyklinio amžiaus vaikų miego sunkumų, emocinio reaktyvumo ir tėvų taikomos miego bei naudojimosi ekranus turinčiais prietaisais tvarkos sąsajos“ 2020
Nuotraukos šaltinis: www.pexels.co

Paieška

Laisvos vietos
nuo 2021-09-01

Nėra

Socialiniai tinklai

Parama

Kviečiame skirti 1,2 proc. gyventojų pajamų mokesčio Šiaulių lopšeliui-darželiui ,,Drugelis“. Skirdami paramą, Jūs prisidėsite prie lopšelio-darželio ,,Drugelis“ vaikų ugdomosios aplinkos gerinimo, modernizavimo ir saugumo.

Detali paramos skyrimo instrukcija >>>

Archyvas

Steigėjas

                      Steigėjas

Šiaulių lopšelis-darželis „Drugelis“
Įstaigos kodas 190527487
A. s. LT59 7300 0100 7569 9249
AB „Swedbank“

Biudžetinė įstaiga
Duomenys apie juridinį asmenį saugomi ir kaupiami Juridinių asmenų registre
Rūta Šiaučiulienė – direktorė

Vilniaus g. 123 A 76354 Šiauliai
Tel. (8-41) 524489 (raštinės vedėja)
El. p. drugelis@sdrugelis.lt
Pirmadienis-penktadienis 7.00-17.30

2022 © Šiaulių l-d „Drugelis“
Uždaryti valdymo meniu